Uraim.
Itt nem az a fõ kérdés, hogy meg tud-e egyáltalán szólalni az a vas ennyi pénzért, hanem sokkal többrõl. A történelem során az az ország, birodalom lett naggyá, ami valamilyen módszerrel befolyása, uralma alá tudta kényszeríttette a meghódított területeket, azok népéit kizsákmányolta, megadóztatta, fiataljait besorozta. Kína mostani fejlõdése, világbefolyás kialakulásának alapja nem politikai és katonai legyõzés, hanem egyszerûen csak annyi, hogy kikaparja a gesztenyét a tûzbõl majd mindenki elöl. Itt a gesztenye a piaci termék kereslet elõállítása, vagy tömörebben egyre többünk elöl elveszi a munkalehetõséget. Tisztességes, vagy tisztességtelen módszerekkel mindenkinél olcsóbban, nagyon gyorsan tanulva egyre jobb minõségben gyártanak dolgokat. Egyelõre még csak a gyártásban nagyok, de nagyon közel vannak a saját erõs fejlesztéshez, késõbb pedig majd következik a szolgáltatási területek lefedése világméretû hálózatokkal.
Ilyen típusú és nagyságú világhatalmi kiemelkedésre eddig még nem volt példa. Nem fegyverrel, nem ásványi anyagok birtoklásával, hanem egyszerûen a dolgozni akaró és tanulni képes irdatlan munkaerõ kapacitásával hódítja meg a világot. Ennek egy nagyon csekély részjelensége, hogy a nagy Kínai bumm felhajtja az olajkeresletet és ezzel az olajárakat.
Amit a hifi termékek alsó, közép és felsõ kategóriában fel tud mutatni, ezen csak mi kapkodjuk a fejünket. Az ár/érték alapján mindegyik versenyképes. Ilyen árakon ennyi szolgáltatást mások nehezen tudnak kiizzadni legfeljebb csak akkor, ha õk is Kínában gyártatnak. A szokásos kérdés, hogy ennyiért mit tudhat az a készülék, el ne felejtsétek a másik még gyakoribb kérdést, hogy ebben a fotelben mi kerülhetett ilyen sokba?, csak ezt a történetet még Kínában valószínû nem ismerik.
A Kínán kívüli piacokon a kínai holmik a piaci versenyben áraiknak megfelelõ szinten megállják helyüket. A nagyon olcsó szinteken meg azért vállaljunk már egy kevés vásárlói felelõsséget és hozzáértést, el kell döntenünk, nagy értékû hosszú élettartamú terméket várhatunk-e 10 db kenyér áráért. A népámító 10ezerforintos mindentudó masináknak ne dõljünk már be, ezt a marketing stílust egyébként sem a Kínaiak találták fel.
Azon kell nagyon elgondolkozni, mi magyarok mibõl fogunk majd gazdasági pozíciókat építeni, hogy ne halljanak éhen unokáink. De az is lehet, itt magyar földön Kínaiak által birtokolt üzemekben fogják tanulni az ázsiai munkastílust. (Dunaujváros-Hankook)
Tiszteletem
István