Érdekes ez a fórum lélektan, de inkább nevezhetném etológiának. Az egyes szakfórumokon mégis csak összeverbuválódik egy közös érdeklõdésû véletlen összetételû társaság, akik egymástól egymásnak szeretnének kérdéseket, tapasztalatokat átadni, benne okosságokat és néha tájékozatlanságból származó jószándékú sületlenségeket. Elég hamar felszínre kerülõ kisebb nagyobb vélemény eltérések mozgatórugói a hozzászólásoknak. Vannak azért néha okosabb és kevésbé toleráns résztvevõk, akik még mindig egyenrangú résztvevõi a játéknak, csak egy kicsit akarnak nyerõbbek lenni a többieknél.
Ez a spontánul létrejött társaság kiváló marketing mozgástér a témában valamilyen gazdasági érdekeltséggel bíró személyeknek, akik nyíltan vagy megbújva jelennek meg, olykor átveszik az irányítást azzal, hogy õk tudják a legtöbbet, a tutit, õk jó szándékkal csak „csokoládét” osztanak s már is meg van a kötödés bizonyos fórumrésztvevõkhöz. A legtöbb ilyen irányítású topic azért elél egy jó darabig, még talán tovább is, mint a csak laikusokból összetevõdõ. A vállalkozási érdekeltségû irányító személynek általában nem célja lehetetlenné tenni a topicot, pláne ha õt a többség elfogadja. A helyzet akkor válik súlyossá, amikor megjelenik egy konkurens vállalkozási érdek, és ekkor már nem a szeretem-nemszeretem szubjektív dolgokról szól a mese. Ez az a pont, amikor a laikus fórumtagok megzavarodnak, nem tudják hova kell állniuk (igazából sehova) és azt gondolják, értük folyik a csata. Vannak nagyobb és edzettebb fórumtársaságok akik elég sokáig képesek ezt játszmát folytatni, az általam becitált AVX topic jelenleg 4445 hozzászólásnál tart. Ha beleolvasok már ott is kezd a túlzásba vitt kereskedelmi érdek ellenszenves lenni. De ott 5 hónap alatt 4445 hozzászólás 53340 darab betekintés sokkal eredményesebb piár, mint ha ezt email SPAM-el, vagy postaláda reklámszóróanyag marketingel végezték volna.
Ezt a marketing technológiát bizonyos értelemben tovább lehet fejleszteni. A fórumokon van az a jelenség, hogy akkor lódul meg a nézettség, ha jobban beindul az anyázós veszekedés. Erre egyes marketingben érdekelt ügyes hozzászólók vastagon rájátszanak, nem pazarolnak 30-40 csendes, udvarias hozzászólást, rögtön az elején belecsípnek akibe csak lehet, a megcsípett személy igyekszik védekezni, érvelni, de jaj neki, a rutinos és a szituációra több sablonnal is felkészült marketinges támadó lezabálja. Amikor már senki nem mer hozzászólni, akkor megkérdezi, van még kérdés, vagy rajtam kívül senkinek nincs a kérdésben gyakorlati tapasztalata?
Természetesen vannak pozitív kivételek is. A legjobbnak tûnõ megoldás szeintem is az elkülönített, fizetett és a vállalkozó személye által moderált fórumok-topicok.
Nem vagyok én ennek a fórum lélektannak tanult ismerõje, csak az utóbbi néhány nap fórum eseményeibõl szûrtem le magam számára néhány gondolatot. Az is igaz, ha több évvel ezelõtt kezdtem volna a fórumozást, akkor már régen túl lennék ezeken a kérdéseken, vagy hozzászoktam volna, vagy belefáradva közelébe sem mennék egyetlen fórumnak se. Nem tudom másnak feltûnt-e, az angol nyelvû szélesebb közönségû hifi fórumokon nincsenek ilyen durva topic elfajulások, mint az itthoniakon.
Üdv István